سند جامع سلامت استان‌ها تدوین می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وبدا، محمد اسماعیل مطلق اظهار داشت: تهیه و تدوین سند جامع سلامت استان‌ها باید به عنوان استراتژی مداخلات اثرگذار و اولویت‌بندی شده برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته و الزاماً باید این سند در هر دانشگاه ظرف مدت سه ماه در دستور کار هیات امنا برای تصویب درون بخشی و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای تصویب بین بخشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شورای سلامت و امنیت غذایی به عنوان نماد حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان در رصد و دیده‌بانی کارکردهای نظام ارائه خدمات سلامت و حوزه‌های اثرگذار در نظام سلامت ایفای نقش می‌کند. این شورا نقش هماهنگی، سیاستگذاری و مبدل سازی تکالیف بالادستی به برنامه های کلان برای حوزه‌های اجرایی و چیدمان برنامه‌ها و فعالیت‌های ملی را برای هدایت فرایندهای اجرایی از طریق کارگروه‌های تخصصی بر عهده دارد.

مطلق خاطرنشان کرد: نظام سلامت در کشور به عنوان مهمترین حوزه اثرگذار در بخش اجتماعی نظام حکمرانی است و کارکردهای آن در مشروعیت بخشی حوزه اجتماعی و اعتماد سازی بسیار استراتژیک است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی افزود: شورای سلامت و امنیت غذایی در کشور بالاترین سطح تصمیم‌گیری در اتخاذ روش‌ها و سیاست‌های اجرایی سلامت با مسئولیت ریاست جمهوری است.

وی یادآور شد: این شورا دارای پتانسیل‌های ارزشمند در سطح ملی برای مقبولیت و حمایت‌طلبی سیاست‌هایی است که در فراهم آوردن شاخص‌های اثرگذار در عدالت در سلامت، کاهش فقر و نابرابری، ارتقای شاخص‌های بهره‌مندی عادلانه مردم از خدمات پایه، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

مطلق درباره سرفصل برنامه‌های آتی این شورا گفت: با عنایت به سیاست وزارت بهداشت مبنی بر اولویت بهداشت بر درمان باید از طریق بازنگری در سطوح پیشگیری نسبت به تعیین‌کننده‌های اثرگذار بر سلامت توجه جدی کرد. در این خصوص مولفه‌های مرتبط با پیشگیری و عوامل اقتصادی، اجتماعی اثرگذار بر سلامت SDH می‌تواند ترجمان روشنی از مفاهیم پایه برای مداخلات سلامت باشد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهارداشت: اتخاذ تصمیم و سیاست‌های مورد نیاز شورای سلامت و امنیت غذایی مبتنی بر شواهد و مستنداتی است که باید از اعتبار، ارتباط، اختصاصی بودن، توام با زمانبندی مناسب در اجرا برخوردار باشد بنابراین ضمن تاکید بر اصلاح فرایند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری، انتظار داریم روسا و تیم مدیریتی دانشگاه‌ها تعهد و توجه لازم به این موضوع مهم داشته باشند.

وی ادامه داد: تهیه و تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد در راستای برنامه‌ها و فعالیت‌ها برای نیل به اهداف پیش‌بینی شده از مهمترین تکالیف هر دانشگاه و مهمترین بازار برای ارزیابی کارکردهای دانشگاه‌ها بشمار می‌آید.

مطلق اضافه کرد: ظرفیت موجود شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در کشور و استان و شهرستان می‌تواند سرمایه‌ای مهم برای مقبولیت و حمایت‌طلبی اجتماعی در تقویت و توسعه همکاری‌های بین‌بخشی و جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد باشد.  از اینرو هدف دیگر ما اینست که نگذاریم از این فرصت و سرمایه ارزشمند غفلت شود. باید با هوشمندی و تدبیر درست این ظرفیت را به سرمایه گرانبهایی حمایت اجتماعی تبدیل کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهارداشت: تلاش دبیرخانه در دوره جدید، مبتنی بر عقلانیت و خردورزی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود است. تلاش داریم با دعوت از صاحبنظران و اندیشمندان نسبت به بازتبیین تعهدات و تکالیف اسناد بالادستی اقدام کنیم.

مطلق تصریح کرد: اطمینان دارم با تدبیر و درایت درست، می‌توانیم از همه ظرفیت‌های بالقوه استفاده کرده و با این رویکرد حتما با اتکا به الطاف و توجه الهی در برابر همه موضوعاتی که نیاز به واکاوی و بازنویسی برای اجرا دارند موفق خواهیم شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اضافه کرد: به شعار خواستن توانستن است معتقدیم و برای توانستن، ایجاد عزم و اراده در سرلوحه برنامه‌های این دبیرخانه قرار گرفته است. امید دارم با شناختی که از همه دلسوزان نظام سلامت داریم این دبیرخانه با کمک همه بزرگواران تحولات ارزشمندی را رقم خواهد زد و بار دیگر موضوع سلامت به عنوان یک مفهوم چند بخشی و یک محصول مشترک حوزه های اثرگذار در بخش‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وحتی سیاسی مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *