روغن دنبه چیست؟ آشنایی با خواص شگفت انگیز روغن دنبه برای پوست

شاید یکی از دغدغه‌های شما داشتن پوستی صاف و شفاف باشد، به همین منظور احتمالاً برای رسیدگی به پوستتان در کنار محصولات مراقبتی از ترکیبات طبیعی هم استفاده کرده‌اید مانند ماسک‌ها و روغن گیاهان خانگی که هر کدام فواید شگفت انگیزی برای پوست صورت دارند. استفاده از ماسک خانگی با گلاب، گیاه مورینگا برای سفیدی پوست و روغن کرچک تنها بخشی از ترکیبات متنوع طبیعی برای سلامت و زیبایی است. در این بین روغن دنبه یکی دیگر از موادی است که خاصیت مرطوب کننده قوی دارد و سرشار از مواد مغذی، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان می‌باشد. در ادامه مطلب با خواص بیشتر روغن دنبه برای پوست و همچنین روغن لانولین آشنا می‌شوید؛ با ما همراه باشید.

روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه چیست؟

به زبان ساده روغن دنبه چربی تمیز و تصفیه شده است. چربی‌ها به همراه پروتئین‌ها، ساختاری مفید و ضروری برای پوست دارند، آن‌ها به جذب مواد معدنی کمک می‌کنند و حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند. این ماده در طی فرآیندی تقریباً طولانی به دست می‌آید.

خواص روغن دنبه برای پوست

با توجه به اینکه مقادیر مختلفی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در روغن دنبه قرار دارد یک ماده مفید برای پوست به شمار می‌رود.

۱- حاوی چربی‌های سالم برای پوست

این ماده حاوی چربی‌ها یا لیپیدهایی است که در پوست سالم و لطیف انسان یافت می‌شود. لیپیدها به وفور در غشای هر سلول از بدن وجود دارند. آن‌ها مسئول جریان آزاد مایعات (مربوط به رطوبت) در داخل و خارج از سلول‌های ما هستند. لیپیدها مفید هستند زیرا یک لایه محافظ و در عین حال نفوذ پذیر ایجاد می‌کنند که از عفونت جلوگیری می‌کند و رطوبت،‌ انعطاف پذیری و ساختار سلول را حفظ می‌کند.

۲- شادابی و تقویت پوست

خواص روغن دنبه برای پوست

روغن دنبه سرشار از ویتامین‌های K ،A ،D و آنتی اکسیدان‌ها است. یکی از این ویتامین‌ها ویتامین E است و همانطور که می‌دانید خواص ویتامین E برای صورت انکار ناپذیر است. این ویتامین می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که در صورت چین و چروک ایجاد می‌کنند مبارزه کند و باعث جوان سازی پوست شود. از دیگر ویژگی‌های این ویتامین جلوگیری از تجزیه شدن کلاژن پوست است. مصرف محصولات طبیعی ویتامین E به جلوگیری از پیوند متقاطع کلاژن و پراکسیداسیون لیپیدی کمک می‌کند که هر دو با پیری پوست مرتبط هستند. از دیگر ویتامین‌های موجود در روغن دنبه ویتامین D است که توانایی بازگرداندن شادابی به پوست را دارد و نقش مهمی در جلوگیری از عفونت‌های معمول دارد.

۳- ایجاد تعادل بین سبوم و روغن دنبه

روغن دنبه و سبوم (روغن موجود در پوست ما) بسیاری از لیپیدها یا چربی‌های مشابه را در غلظت‌های مشابه دارد. برخی معتقدند همین شباهت است که به این ماده اجازه می‌دهد تا در لایه‌های پوست جذب شود. اگر از روغن دنبه ۱۰۰٪ طبیعی استفاده کنید، بسیاری از اسیدهای چرب مشابه پوست خیلی سریع جذب پوستتان می‌شوند.

۴- مرطوب کننده قوی

خواص روغن دنبه برای پوست بدن

این ماده مانند گلیسیرین یک مرطوب کننده قوی است و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و روند تحلیل ساختار پوست که با افزایش سن اتفاق می‌افتد را کاهش می‌دهد. فاقد چربی می‌باشد و منافذ پوستتان را مسدود نمی‌کند. ماندگاری طولانی دارد و ۱۰۰٪‌ طبیعی است. از خشکی پوست در تمام طول روز جلوگیری می‌کند و فقط باید یک بار استفاده شود.

لانولین چیست؟

یکی دیگر از ترکیباتی که از بدن گوسفند به دست می‌آید و بسیار مفید می‌باشد لانولین است. روغن لانولین خواص زیادی برای بدن دارد و در برخی از محصولات آرایشی هم از این ماده استفاده می‌شود.

لانولین چیست؟

روغن لانولین از پوست گوسفند به دست می‌آید و شبیه به سبوم انسان است. بر خلاف سبوم لانولین حاوی تری گلیسیرید نیست. لانونین گاهی اوقات به عنوان چربی پشم شناخته می‌شود اما این اصطلاحی گمراه کننده است زیرا فاقد تری گلیسیرید لازم برای در نظر گرفتن چربی است. هدف از لانولین حالت دادن و محافظت از پشم گوسفند است. به دلیل همین خاصیت حالت دهنده به طور گسترده در لوازم آرایشی انسان و محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. حتی ممکن است در حال حاضر بدون اینکه متوجه باشید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن لانولین باشند. بسیاری از محصولات از جمله بالم لب،‌ لوسیون‌ها و کرم‌ها حاوی روغن دنبه هستند که به دلیل خاصیت مرطوب خود بسیار مورد علاقه می‌باشند.

فواید روغن لانولین

روغن لانولین به عنوان یک نرم کننده شناخته می‌شود، به این معنی که به ترمیم پوست خشک یا دهیدراته شدن پوست کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، لانولین می‌تواند خشکی پوست را کاهش دهد و ماده‌ای آبرسان پوست است و توانایی نرم کردن پوست را دارد. این ماده به بهبود ظاهر و کاهش قسمت‌های زبر، خشک یا پوسته پوسته کمک می‌کند.

آیا لانولین برای پوست بی خطر است؟

روغن لانولین برای پوست

لانولین یکی از بی خطر ترین مواد برای پوست به شمار می‌رود و شباهت زیادی به روغن‌های طبیعی پوستمان دارد که از پوست محافظت می‌کند و برخی از مشکلات پوستی را ترمیم می‌کند. این ماده را می‌توانید به تنهایی یا با ترکیب در مواد دیگر برای مراقبت خود استفاده کنید. از لانولین خالص ۱۰۰ درصد می‌توانید برای آرنج، زانو و سایر قسمت‌های بدن استفاده کنید و بگذارید تا در طول شب روی پوستتان بماند. برای استفاده‌های دیگر از لانولین بهتر است با مواد نرم کننده دیگر مانند روغن زیتون و موم زنبور عسل ترکیب و استفاده کنید تا کرم‌های صورت،‌ کرم‌های بدن یا بالم لب مناسبی از این ماده را به دست آورید. لانولین خالص می‌تواند چرب و چسبنده باقی بماند و جذب پوست نشود.

لانولین به ترمیم پوستی کمک می‌کند

خواص روغن لانولین برای پوست

در بیماری‌های پوستی از دست دادن رطوبت یک مشکل رایج به شمار می‌رود بنابراین اگر با کرم‌های مرطوب کننده رطوبت پوستتان را مدیریت نکنید خشکی پوست افزایش می‌یابد و احتمال آسیب رسیدن به ساختار پوستتان بیشتر می‌شود. هنگامی که ساختار پوستتان آسیب ببیند پوست دیگر نمی‌تواند به درستی عمل کند،‌ چربی کمتری تولید می‌شود و در صورت ترک خوردن قادر به ترمیم خود نیست.

افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی به دلیل آسیب رسیدن به پوستشان بیشتر در معرض این عارضه هستند. لانولین برای قرن‌ها به عنوان درمانی برای اگزما و پسوریازیس و همچنین پوست خشک و ترک خورده استفاده شده است. طبق تحقیقات علمی که توسط دانشگاه مارتین لوتر هال-ویتنبرگ و دانشگاه آدیس آبابا انجام شد، درمان‌های موضعی با مواد غنی از چربی مانند لانولین می‌تواند روند بازیابی پوست را سریع‌تر کند.

روغن لانولین برای چین و چروک صورت

موارد مصرف روغن لانولین

بسیاری از محصولاتی که به دلیل ویژگی‌های ضد پیری مورد توجه قرار می‌گیرند حاوی روغن لانولین یا الکل لانولین هستند. به این دلیل که لانولین می‌تواند دو برابر وزن خود را در آب نگه دارد، این ویژگی می‌تواند پوست را حجیم کند و خطوط و چین و چروک را کاهش دهد. در حقیقت می‌توان گفت روغن لانولین به اندازه قابل توجهی در برابر چین و چروک صورت مبارزه کند.

موارد مصرف روغن لانولین

بسیاری از محصولات دارای روغن لانونین حاوی مواد مرطوب کننده مانند آلوئه ورا، عسل یا گلیسیرین هستند، در واقع مواد مرطوب کننده رطوبت را از هوا به داخل می‌کشند. لانولین خود یک مرطوب کننده نیست با این حال هنگامی که پوست مرطوب شد آب را به دام می‌اندازد. این ماده به عنوان یک مرطوب کننده و انسدادی طبقه بندی می‌شود به این معنی که می‌تواند آب از است رفته پوستتان را احیا کند.

روغن لانولین برای مو

خواص روغن لانولین برای مو

به دلیل ویژگی‌های نرم کنندگی و حفظ رطوبت، روغن لانولین می‌تواند بهترین ماده برای نرمی موها باشد. استفاده از این ماده در موهای خشک تأثیری ندارد به این خاطر که رطوبتی برای جذب شدن به مو وجود ندارد. این ماده نسبت به سایر روغن‌های موجود برای مو بافت مومی تری دارد و برای تمیزی موهایتان می‌توانید از شامپو یا سرکه سیب استفاده کنید.

روغن لانولین برای خشکی لب

روغن لانولین برای لب

این روغن به همان دلایلی که به درمان خشکی پوست و مو کمک می‌کند روی لب‌ها نیز تأثیر زیادی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که کرم این ماده در افرادی که خشکی لب‌ها را به عنوان یک عوارض جانبی شیمی درمانی تجربه می‌کنند بسیار مؤثر است. لانولین قادر است بر عکس سایر موادی که رطوبت را تنها به لایه بالایی لب می‌رساند از لب نفوذ کند. به طور کلی استفاده از روغن لانولین در لب‌های ترک خورده نوزادان بی خطر می‌باشد اما همیشه بهتر است قبل استفاده از مواد مختلف با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

روغن لانولین برای مادران شیرده

اگر به فرزند خود شیر می‌دهید روغن لانولین می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد و به التیام نوک سینه‌هایتان که زخمی شده و ترک خورده‌اند کمک کند. برای استفاده از این ماده باید به دنبال لانولین ۱۰۰ درصد خالص و تصفیه شده باشید. لانولین تصفیه نشده ممکن است در هنگام مصرف توسط کودک باعث واکنش آلرژیک شود.

عوارض جانبی روغن لانولین

عوارض روغن لانولین

روغن لانولین می‌تواند برای افرادی که به آن حساسیت ندارند بسیار مؤثر باشد. اما اگر به مقدار زیاد بلعیده شود خاصیت سمی پیدا می‌کند و احتمال اینکه ماهیت مومی در روده‌ها جمع شود بسیار زیاد است.

آلرژی به روغن لانولین

تصور می‌شود که روغن لانولین مسئول آلرژی به پشم است بنابراین افرادی که به پشم حساسیت دارند بهتر است از آن اجتناب کنند. همچنین در بعضی مواقع لانولین می‌تواند در پوست حساسیت ایجاد کند و در تماس با پوست منجر به واکنش آلرژیک شود. البته آلرژی به لانولین نادر است و یک مطالعه نشان داده که تقریباً از هر ۲۵۰۰۰ نفر مستعد آلرژی تنها ۱.۷ درصد علائم حساسیت به لانولین را در خود نشان می‌دهند.

مسمومیت با روغن لانولین

مسمومیت با روغن لانولین ممکن است در فردی که این ماده را بلعیده رخ دهد. افرادی که از بالم لب‌های مبتنی بر لانولین استفاده می‌کنند باید مراقب باشند تا مقدار زیادی از محصول را قورت ندهند. علائم مسمومیت با لانولین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • کهیر
  • تورم و قرمزی پوست
  • استفراغ

علائم واکنش‌های آلرژیک نیز ممکن است مانند موارد زیر باشد:

تورم چشم، لب، دهان و گلو، کهیر و تنگی نفس

سخن پایانی

روغن دنبه و روغن لانولین از ماده‌های طبیعی محسوب می‌شوند که خواص نرم کنندگی زیادی برای پوست ایجاد می‌کنند. از خواص روغن لانولین می‌توانید برای نرم کنندگی و حالت دهندگی موها استفاده کنید. روغن دنبه نیز دارای ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بیشماری است که به سلامت پوستتان کمک می‌کند. با این وجود بهتر است قبل استفاده از هر نوع محصول شیمیایی یا طبیعی مقداری از آن را در قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا از آلرژی زا نبودن ماده مطمئن شوید.

منبع سایت : دترلند

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *