خزعلی: «فرهنگ کار» و «ما می توانیم» را در زنان و مردان تقویت کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه زنان، انسیه خزعلی روز دوشنبه در گفت وگویی درباره زمینه های حمایت از بانوان کارآفرین و افزایش مهارت در زنان اظهار داشت: بنا داریم موضوع مهارت های بانوان مورد توجه قرار گیرد تا مهارت‌آموزی آنها نیز تقویت شود که البته معتقدیم باید استعدادیابی برای دختران و بانوان در دستور کار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از بانوان کارآفرین حمایت می‌شود، اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و از ماموریت‌های برنامه ششم که به عهده این معاونت این است که توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه برای زنان سرپرست خانوار را داشته باشیم.

خزعلی ادامه داد: یکی از جنبه های مهم در عرصه کارآفرینی زنان موضوع مهارت آموزی است تا کار برای بانوان فراهم شود به همین منظور طرح کسب و کار پایدار خانواده محور در این معاونت تدوین شده و از کارآفرینان می خواهیم کارهای پایداری را تعریف کنند تا بانوان بتوانند از این کسب و کارها بهره مند شوند و به سودآوری برسند و پایداری کار خود را حفظ کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه کارآفرین برای حفظ پایداری کار بانوان باید چهار سال به این طرح پایبند باشد، تصریح کرد: همچنین حمایت‌ها در قالب ارایه تسهیلات و ارایه آموزش هم برای کارآفرینان و هم برای کارجویان نیز پیش بینی شده و طبق تفاهم نامه با دانشگاه جامع علمی کاربردی، همچنین رشته های مختلف تخصص بانوان نیز ارتقا داده می‌شود.

وی ادامه داد: حمایت از دانش بنیان ها و کارهایی که توسط بانوان متخصص و فارغ التحصیل در رشته های مختلف انجام می شود نیز از دیگر برنامه های این معاونت است که به همین منظور حمایت تسهیلاتی، معنوی و علمی در دستور کار داریم که بخشی از آنها در ماههای گذشته انجام شده است.

خزعلی درباره سقف تسهیلات بانوان کارآفرین نیز گفت: اعطای تسهیلات بستگی به انجام کار، طرح و برنامه توسعه ای بانوان دارد اما در این زمینه ما حمایت می کنیم و در این راستا نیز مدیرکل امور بانوان استانداری های سراسر کشور نیز پشتیبانی می کنند که به همین دلیل کارآفرینان زن را تحت پوشش دارند و اعتباراتی به آنها داده شده است تا ایجاد کار برای زنان سرپرست خانوار داشته باشند.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای زنان سرپرست خانوار 
وی درباره وثیقه برای دریافت تسهیلات بانوان کارآفرین نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در سفرهای استانی داشتیم همین مساله بود زنان سرپرست خانوار یا خودسرپرست مشکل ضامن را داشتند و برخی موارد به صورت موردی حل شد اما در چند ماه گذشته برای بانوان سرپرست خانوار ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد در حالیکه هشت سال گذشته این رقم یک میلیارد تومان بود و مساله ضامن تقلیل پیدا کرد و راهکارهای اختصاص وام کاهش یافت و از کاغذبازی جلوگیری شد.

وی در عین حال تصریح کرد: برای حل مشکل ضمانت زنان سرپرست خانوار نیز صندوق ضمانت تسهیلات بانوان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده تشکیل شد و ضمانت تسهیلات این بانوان از طریق صندوق انجام می شود و چون بسیاری از بانوان برای ضمانت مشکل داشتند امیدواریم این صندوق بتواند مشکلات آنها را حل کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه کارهای بزرگ نیاز به تسهیلات بیشتری دارد، اظهار داشت: برای این موضوع نیز دنبال پشتیبانی بهتر برای کار و وسایل کار آنان  هستیم تا دیگر نیاز به وثیقه سنگین نباشد.

وی گفت: یکی از وظایف ما این است که حمایت از بانوان داشته باشیم و از طریق دستگاههای اجرایی این کار را انجام می دهیم و برخی از موارد که نیاز به تصویب قانون و حمایت اجرایی باشد از راهکارهای مختلف استفاده می کنیم. 

تاکید روی مشاغل خانواده محور برای زنان 
خزعلی با اشاره به اینکه روی مشاغل خانواده محور تاکید دارم، افزود: معتقدم مشاغلی که گاهی اوقات بانوان مجبور هستند زمان زیادی از فرزندان خود دور باشند، یا کارهای شبانه و مشاغل سنگین برای بانوان مناسب نیست اما اینکه شغلی باشد که زنان بیشتر در کنار خانواده خود باشند، اگر ترغیب به این مشاغل و فراهم کردن به زمینه کار برای آنها شود، بهتر است و بسیاری از بانوان از این مشاغل هم استقبال می کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما این است و از کارآفرینان می خواهیم به گونه ای برنامه ریزی کنند تا ضمن حل مشکلات بانوان، این افراد را همراهی کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی کارآفرینان با شرکت های پشتیبان همکاری می کنند و نیاز نیست که بانوان خارج از خانه باشند، اظهار داشت: برخی درخواست های بانوان ایجاد بازارچه های دائمی و مرزی است که در سفرهای استانی اعتباراتی برای این بازارچه ها در نظر گرفته شده تا این محصولات به سرانجام برسد.

خزعلی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در استان ها کارآفرینانی که بانوان را تحت پوشش قرار می دهند خود از بانوان باشند، تاکید کرد: اکنون انسجام خوبی در استان ها بین بانوان کارآفرین و کارجو و افرادی که فعالیت اجتماعی دارند ایجاد شده اما برای بهتر شدن وضعیت باید نیازهای بانوان شناسایی و خلاهای قانونی احصا شود که امیدواریم با اصلاح این موارد، همچنین قوانینی برای کار بانوان داشته باشیم تا در بازار کار و تولید در کنار خانواده در جامعه مفید باشند و مفید بودن خودشان را در خانواده نیز به خوبی نشان دهند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *