خزعلی: سخنانم تحریف شده است/حمایت از دختران روستایی دهه۶۰

به گزارش ایرنا، انسیه خزعلی در یک برنامه تلویزیونی با ارائه گزارش عملکرد معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم در ۲۰۰ روز گذشته اظهار داشت: در دیدار اخیر خود با دختران دانش آموز روزه اولی مبنی بر اینکه «از الان برای تشکیل خانواده برنامه‌ریزی کنید» حواشی ایجاد شد.

وی تصریح کرد: این نیست که اگر بخواهیم حرکتی انجام دهیم بگذارند آرام برویم. اگر قطاری حرکت می‌کند باید منتظر سنگ‌ها باشد و اگر می‌خواهیم تحولی ایجاد کنیم باید بدانیم این ریل گذاری و تحول هزینه دارد و هزینه‌هایش را بپذیریم. تعبیر آقای رئیس جمهور این بود که زنان و خانواده مورد هجوم دشمن هستند و این حقیقتی است که دشمن برای اینکه نگذارد این حرکت پا گیرد و به جهان معرفی شود، سرمایه‌گذاری می‌کند.

خزعلی اضافه کرد: دختران روزه اولی گفتند ما می‌خواهیم «سلیمانی» باشیم، ما به این دختران گفتیم شما هم می‌توانید سلیمانی باشید و هم پرورش‌دهنده «سلیمانی‌ها» باشید و باید در افق دور تمام جنبه‌ها و ابعاد وجودی خود را ببینید.

وی ادامه داد: باید در جامعه و خانواده به مزیت نسبی که دختران دارند و عنایتی که خدا به دختران کرده است تاکید شود. شغل مادری چیز کمی نیست، مادری یک مقام مقدس است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

اقدامات معاونت برای زنان بدون اسناد هویتی
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: بحث اختیارات و هویت یعنی برنامه قانونی که برای بچه‌ها یا مادرانی که بدون هویت هستند از معضلاتی است که در کشور با آن روبرو هستیم و در استان‌های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان، قم، یزد و خراسان با تعداد زیادی از کسانی روبرو هستیم که برخی ممکن است از کشورهای همسایه آمده باشند اما برخی هم ایرانی هستند ولی اسناد هویتی ندارند و این موجب شده است که نتوانند از آموزش و بهداشت مناسب برخوردار شوند.  

وی تاکید کرد: در سفرهای استانی این موضوعات و مشکلات را بررسی می کنیم. بعضی از امور آنها با کمک‌های خیریه می‌گذرد که به این شکل به طور قطع صحیح نیست. هم از نظر امنیت جامعه صحیح نیست که آنها به این شکل زندگی کنند و هم از نظر نیازهایی که دارند و در حد خیریه برآورده نمی‌شود که درباره این موضوع هم قانون دیگری در مراحل نهایی تدوین لایحه‌ای است که امیدواریم در دولت انجام شود، به همین منظور میز خدمتی را درباره این موضوع برای پاسخگویی به مسائل حقوقی بانوان اختصاص دادیم.

خزعلی به موضوع اعتیاد به عنوان یک آسیب در استان‌ها اشاره کرد و گفت: موضوعات مهم آسیب‌های اجتماعی و زندانیان، نشان دهنده این است که اعتیاد و قاچاق، بعضی از این زندانیان را گرفتار کرده است؛ البته تعداد زندانیان زن بسیار کم است و حدود ۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به زندانیان مرد خیلی کم است اما همین مقدار هم برای مادر و محور خانواده، زیاد است و نبود او در خانواده باعث از هم پاشیدگی می‌شود یا حتی اینکه با طفل کوچک بخواهد در زندان باشد.  

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه همه این مسائل باید به صورت جدی پیگیری شود، آسیب‌هایی که برخی از این زندانیان گرفتار آن شده اند، از طریق خانواده است. چک‌های بی محلی که داده شده یا بدسرپرستی و اجبار به اینکه بعضی از موارد را که مرتبط با اعتیاد است، پیگیری شود چون تعدادی از زندانیان با جرایم غیر عمد آزاد شدند و تعداد دیگری را هم درصدد هستیم که زمینه آزادی آنان با کمک خیران فراهم شود.  

وی ادامه داد: در پشتیبانی از خانواده آسیب دیده، آنان که گرفتار اعتیاد هستند یا بدسرپرست هستند یا در زندان هستند و بچه‌های آنها بیرون هستند از جمله مواردی است که باید با کمک زنان و همراهی و همکاری بانوان خیر انجام شود که به همین دلیل طرحی با عنوان زنان برای زنان در دست اجراست.  

خزعلی گفت: آمار طلاق به شدت بالا رفته و وظیفه داریم که برای انس و الفت خانواده‌ها باید مشاوره‌هایی که بتواند قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج، پوشش‌دهد، داشته باشیم.  

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: اکنون دغدغه همه بانوان مسائل فرهنگی است. باید جایگاه بانوان دیده شود، بانوان شاغل دیدگاهی دارند که هماهنگی و نبود تعارض بین کار و خانه را دولت بتواند پوشش دهد اما یک بخشی از جامعه ما زنان سرپرست خانوار هستند. این افراد به عنوان تکلیف برای ما در قانون قید شده‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند آنها عائله حکومت هستند و ما نسبت به آنها وظیفه خاص داریم.  

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی این است که تعداد این افراد به دلیل کم شدن ازدواج و تجرد قطعی در حال افزایش است؛ بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار  نفر آنها تحت پوشش کمیته امداد هستند و بیش از دو میلیون باید پوشش داده شود.

خزعلی تصریح کرد: متأسفانه به این زنان سرپرست خانوار، خودسرپرست‌ها اضافه می‌شوند و اکنون تعداد آنها در حال افزایش است و این موضوع دغدغه است و نبود مسئولیت پذیری بخشی از جامعه را نشان می‌دهد و اینکه ازدواج کم می‌شود، به نوعی فردگرایی را در جامعه افزایش می‌دهد و گسترش این نگاه فردگرایانه و کم شدن ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق این موضوع را به ما متذکر می‌کند که این زنگ خطر را باید جدی بگیریم.

ارائه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به مجلس
وی با اشاره به بند “ت” ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، ادامه داد: مطابق این بند باید برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط معاونت تهیه و به تصویب مجلس رسیده و اجرایی می‌شد که به علل مختلف در سال‌های گذشته به تعویق افتاد و تا آخر دولت قبل نیز به تصویب مجلس نرسیده و اجرا نشده است.  

خزعلی ادامه داد: برای رفع نقص‌های این برنامه جامع، طرحی شروع شده که در حال نهایی شدن است و می‌توان به زودی آن را به مجلس ارائه داد.   

زمان تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت مشخص نیست
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به موضوع لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت گفت: تصویب هر قانونی مراحل سختی را طی می‌کند، این لایحه هم ۱۰ سال است به نتیجه نرسیده و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. با اینکه این لایحه با قید دو فوریت در مجلس است اما مشخص نیست کار تصویب چقدر زمان بر است.

حمایت از زوجین دهه ۶۰ روستایی
خزعلی با اشاره به تجرد متولدین دهه ۶۰ گفت: درباره فرزندآوری متولدین دهه ۶۰ مشکلاتی وجود دارد و در صورتی که در سال‌های آینده ازدواج نکنند فرصت فرزندآوری آنها از دست می‌رود. به همین منظور برای زوجین دهه ۶۰ روستایی حمایت هایی در نظر گرفته شده است چون تجرد در روستاها بیشتر از شهرهاست و اکنون درصد تجرد روستاها ۱۲ در هزار اما در شهرها پنج در هزار است.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی برای ازدواج زوجین متولد دهه ۶۰ روستایی، در سال ۱۴۰۰، گفت: امیدواریم با هماهنگی با دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز این تسهیلات نیز پرداخت شود.

خزعلی اظهار داشت: در بخش بین المللی کارگروه «آیورا» و توانمندسازی زنان به ایران سپرده شد که برای آن برنامه ریزی و از استرالیا تحویل ایران شد و به همین منظور تعهد نامه‌ها و قوانین را بومی کردیم و بخش بین الملل ما با کشورهای مختلفی در این راستا رایزنی کرد تا بتواند آیین‌نامه و تعهدنامه را مطابق ارزش‌های خود تنطیم کرده و در نهایت تصویب شد و تاکید داریم این آموزش و توانمندسازی توسط خود زنان‌ برای زنان انجام شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره شاخص‌های عدالت جنسیتی مصوب دولت گذشته افزود: این شاخص‌ها در هشت محور اصلی، ۲۵ مولفه و ۱۷۷ شاخص که زیر شاخه‌های این ۱۷۷ تا ۵۰۰ شاخص هم می رسد، تدوین شده است.

خزعلی با اشاره به تاکید خود بر «عدالت فراگیر» گفت: اینکه ما عدالت فراگیر را مطرح کردیم به این علت است که فقط نمی‌خواهیم به دو جنس نگاه کنیم و نگاه به این باشد که جنس زن و مرد برابر شده‌اند یا نه. باید عدالت خانواده و حتی کودکان خانواده را فراگیرد تا جامع باشد. البته عدالت جنسیتی به طور خاص جزو وظایف معاونت است و باید در دستور کار باشد.

مدیران برای دورکاری مادران شاغل همکاری کنند
وی درباره دورکاری مادران دارای فرزند زیر شش سال در دوران پاندمی کووید ۱۹ گفت: این طرح می‌تواند پس از آن نیز ادامه یابد اما لازمه‌ آن همکاری مدیران است. امیدوارم مدیران اجرایی دستگاه‌ها شرایط خانم‌های دارای فرزند زیر ۶ سال را درک کنند و در مشاغلی که امکان دورکاری در آنها هست، همکاری کنند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *