این ویتامین با ضریب هوشی بالاتر مرتبط است

به نقل از سیناپرس از spring، متاسفانه کمبود ویتامین D در جمعیت عمومی شایع است. به گفته پژوهشگران، حدود ۸۰ درصد از زنان باردار ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند.

ملیسا ملو (Melissa Melough) پژوهشگر ارشد این مطالعات توضیح می دهد: رنگدانه ملانین از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند، اما با مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش، ملانین تولید ویتامین D در پوست را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل، ما از مشاهده میزان بالای کمبود ویتامین D در میان زنان باردار مخصوصا در افرادی که پوست تیره دارند تعجب نکردیم.

او در ادامه می افزاید: حتی اگر بسیاری از زنان باردار از یک مکمل ویتامین در دوران بارداری استفاده کنند، این امر ممکن است کمبود ویتامین D موجود را اصلاح نکند. وی توضیح می دهد که امیدوارم تحقیقات ما آگاهی بیشتری را نسبت به این مشکل به ارمغان بیاورد چراکه پیامدهای طولانی مدت کمبود ویتامین D قبل از تولد برای کودک و رشد عصبی او حیاتی بوده و باید بیشتر به آنها توجه شود.

ملو توضیح می دهد که به طور کلی آزمایش های گسترده ای برای سنجش سطوح ویتامین D توصیه نمی شود، اما من فکر می کنم ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید بیشتر مراقب افرادی باشند که در معرض خطر بالاتری هستند.

نتایج پژوهش ها روی ۱۵۰۰ مادر و فرزند نشان داد که کودکان در سنین ۴ تا ۶ سالگی زمانی که مادرانشان سطح ویتامین D بیشتری در دوران بارداری داشته اند، ضریب هوشی بالاتری دارند. ملو افزود: کمبود ویتامین D بسیار شایع است اما خبر خوب این است که راه حل نسبتا آسانی برای رفع آن وجود دارد. دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی می تواند دشوار باشد و یا همه نمی توانند این میزان را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید جبران کنند، بنابراین یک راه حل خوب مصرف مکمل است.

مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامینD ، ۶۰۰ واحد بین المللی است. به گفته محققان، می توان به طور متوسط ۲۰۰ واحد بین المللی از تغذیه و مابقی آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین کرد.

پژوهشگران توصیه می کنند که از غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از ویتامین D هستند مانند شیر گاو، غلات، ماهی چرب و تخم مرغ را باید در رژیم های غذایی روزانه استفاده کرد. ملو در پایان اضافه می کند که می ‌خواهم مردم بدانند که کمبود این ویتامین یک مشکل رایج است و می ‌تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. او می افزاید، کمبود ویتامین D حتی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم ممکن است رخ دهد و گاهی اوقات به سبک زندگی، رنگدانه های پوست یا سایر عوامل خارج از کنترل ما مربوط می شود.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nutrition منتشر شده است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *