ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده تانک نگهداری خون بند ناف قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی ضرابی روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران بوشهری اعلام کرد: تولید تانک‌های کرایوژنیک برای ذخیره خون بند ناف پیش از این در انحصار آمریکا و سه کشور دیگر قرار داشت.

وی افزود: این محصول که برای ایزولاسیون سلول‌های بنیادی به منظور نگهداری طولانی مدت آن کاربرد دارد، پاشنه آشیل فرآیند ذخیره خون بند ناف است.

ضرابی ادامه داد: برای تولید نمونه داخلی این تانک‌ها یک سوم نمونه خارجی هزینه شده است و تولید آن مانع از خروج صدها هزار دلار ارز از کشور می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اذعان کرد: با اینکه این تانک‌های ذخیره خون بند ناف هیچگونه مصرف غیر پزشکی ندارد اما در شمار کالاهای تحریمی قرار داشت.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ایران مدعی است که در دانش و تجهیزات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بطور کامل خود کفا است و با تولید تانک ذخیره سازی، اتکای کشور به خارج برطرف شده است.

ضرابی گفت: از هر بند ناف ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون برداشت می‌شود که بلافاصله به بانک خون انتقال می‌یابد و پس از جداسازی سلول‌های بنیادی برای ذخیره و نگهداری طولانی‌مدت به تانک‌های کرایوژنیک منتقل می‌شود.

وی افزود: برودت این دستگاه‌ها منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد است و بنا بر آنچه تا کنون به اثبات رسیده است قابلیت نگهداری سلول‌های بنیادی ارزشمند را تا ۲۵ سال دارند.

مدیرعامل بانک خون بندناف کشور ادامه داد: در زمان حاضر ظرفیت ذخیره ۱۸۰ هزار نمونه بند ناف در کشور فراهم است که با توجه به امکانات فراهم شده در پارک علم و فناوری پردیس، امکان افزایش این ظرفیت به ۴۰۰ هزار نمونه نیز جود دارد و در زمینه زیرساخت کمبودی احساس نمی‌شود.

ضرابی افزود: در زمان حاضر در بانک خصوصی ذخیره بند ناف (خانوادگی) ۱۸۰ هزار نمونه و در بانک عمومی نیز بیش از پنج هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است که خانواده‌ها اهدا کرده‌اند.

وی گفت: در استان بوشهر همچون همه استان‌های کشور دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف وجود دارد  و ماهانه ۳۰ تا ۴۰ نمونه در این استان جمع آوری می‌شود.

ضرابی اضافه کرد: علاوه بر سراسر کشور، امکان جمع آوری و انتقال خون بند ناف از اربیل عراق و مسقط عمان نیز فراهم شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف کشور یادآور شد: سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد که تالاسمی، سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی مادرزادی از مهمترین بیماری‌های خونی است که با جایگزینی و پیوند سلول بنیادی درمان می‌شود.

وی گفت: در زمان حاضر کارآزمایی بالینی برای درمان یا بهبود فلج مغزی، ناهنجاری قلبی نوزادان، دیابت، ام اس، پارکینسون و برخی دیگر از بیماری‌ها در جریان است.

ضرابی اظهار امیدواری کرد: این کارآزمایی‌ها در ایران ۲ تا سه سال آینده به نتیجه برسد.

مدیرعامل بانک خون بندناف کشور گفت: بسته به میزان خون جمع آوری شده از بند ناف در هنگام تولد، سلول‌های بنیادی احصا شده از آن در یک تا ۲ نوبت قابل پیوند است و همه افرادی که تطابق ژنتیکی داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: میزان موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی بیش از ۸۰ درصد بوده است و تا کنون بیش از ۴۰ نمونه خون بند ناف رویان برای درمان بیماری‌های خونی استفاده شده که موفقیت‌آمیز بوده است.

ضرابی افزود: همچنین تا کنون بیش از ۵۰۰ مورد تزریق سلول بنیادی روی ۱۵۰ بیمار فلج مغزی و اوتیسم انجام شده است که بر اساس میزان معلولیت موفقیت آمیز بوده است.

وی گفت: امروز ۲ تا سه درصد از نمونه‌های بند ناف جمع‌آوری می‌شود.

 مدیرعامل بانک خون بندناف کشور اعلام کرد: در زمان حاضر پیوند سلول بنیادی تنها در بیمارستان‌های دولتی برای نیازمندان انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای تامین سلول از آنها گرفته نمی‌شود.

ضرابی اضافه کرد: هزینه نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی برای خانواده‌ها در همه جای دنیا ۲ هزار تا ۲ هزار و۵۰۰ دلار هزینه دارد اما ما تلاش کرده‌ایم این امکان با حداقل هزینه ممکن برای خانواده‌ها فراهم شود و در این راستای امکان اعطای تسهیلات و تقسیط هزینه فراهم شده است.

وی گفت: این امکان برای خانواده‌هایی که دارای یک مورد معلولیت یا بیماری هستند، در زایمان‌های آینده مادر حتی در مواردی به صورت رایگان نیز فراهم شده است و رویکرد نظام سلامت کشور این است که هیچ خانواده در معرض خطری به دلیل مشکلات مالی از این امکان محروم نشود.

مدیرعامل بانک خون بندناف کشور در باره  برنامه‌های آتی این مرکز گفت: تولید پرده آمنیوتیک به عنوان زخم پوش از پرده دور جنین از محصولاتی است که می‌تواند در صورت اخذ استانداردهای بین‌اللملی به عنوان نخستین محصول بیولوژیک در این زمینه به خارج از کشور نیز صادر شود.

وی افزود: ذخیره سازی پالپ دندان شیر که حاوی سلول بنیادی غیر خونساز است، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری دنبال می‌شود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *