انتقال تجربیات حوزه حج و عمره ایران به آفریقای مرکزی

­دبیرکل سازماندهی حج آفریقای مرکزی در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، بهره‌مندی از تجربیات جمهوری اسلامی در حوزه حج و عمره ایران برای ساماندهی بهتر حج مسلمانان کشور خود را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب امروز در محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره در دیدار دبیرکل سازماندهی حج آفریقای مرکزی، اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبری از سال‌های قبل در خدمت خادمان حجاج کشور‌های مسلمان بوده و تلاش کرده است که هر سال نسبت به حج سال قبل برنامه جدیدی را اجرا کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشوری است که پژوهشکده حج را به عنوان پشتوانه کار‌های علمی و پژوهشی در این حوزه راه اندازی کرده است.

سرپرست حجاج ایرانی لزوم ارائه خدمات به جمعیت مسلمانان آفریقای مرکزی را با توجه اینکه ۱۵ درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند، یادآور شد و افزود: روز‌های آخر حج سال ۱۴۴۳ هجری قمری را پشت سر می‌گذاریم و امیدواریم که با نابودی ویروس کرونا حج سال آینده حج بسیار موفقی برای مسلمانان جهان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه در پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری معارف اسلامی مرتبط با حج ارائه می‌شود، گفت: سایت ویکی حج، حجیج نیز به زبان انگلیسی و فرانسه قابل استفاده است. همچنین آماده انتقال فرایند و تجربیات در خصوص حضور روحانی در کاروان و برنامه‌های فرهنگی برای زائران هستیم.

اما ساتنه، دبیرکل سازماندهی حج آفریقای مرکزی نیز در این دیدار به آثار برگزاری حج در آشنایی و گفتگوی مسلمانان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: مسلمانان آفریقای مرکزی اقلیت ۱۵ درصدی در این کشور هستند و ما بسیار علاقه مندیم که از تجربیات و علوم اسلامی در ایران بهره‌مند شویم.

دبیرکل سازماندهی حج آفریقای مرکزی با اشاره به اینکه در این دیدار دکتر عبدالرحمن مسئول پزشکی، دکتر امام محمود عضو کمیته حج و عمرو مسئول حمل و نقل آفریقای مرکزی وی را همراهی می‌کنند، افزود: امیدوارم دانش و تجربیات خود در زمینه حج را در اختیار ما قرار دهید تا در حج سال‌های بعد با دستی پر به بیت‌الله الحرام مشرف شویم.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در ادامه این دیدار با بیان اینکه جلوه عالی وحدت و یکرنگی انسان‌ها در حج تجلی پیدا می‌کند، گفت: در این کنگره عظیم همه با لباس، شعار و تکبیر واحد مشرف می‌شوند و این برای تمام جهانیان جلوه عالی انسان است.

وی با استقبال از تبادل تجربیات ایران و آفریقای مرکزی در حوزه حج اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبری برای آموزش مسائل حج و سایر تعالیمی که به تقویت بنیه دینی و معارفی شما کمک می‌کند اعلام آمادگی می‌کند. این تفاهم بین ما و بسیاری از کشور‌ها برقرار شده است و امیدوارم از تبادل این تجربیات هر دو بهره ببریم.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *