چرا در طول پریود لخته خون می بینیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از advancedgynecology، دفع لخته های خون در طول چرخه قاعدگی شما اغلب یک اتفاق طبیعی در روزهای سنگین و سخت پریود است. در واقع، بیشتر زنان در مقطعی از زندگی خود لخته شدن خون را تجربه می کنند. با این حال، خونریزی شدید و عبور لخته های بزرگ گاهی اوقات می تواند باعث نگرانی زنان شود.

آیا لخته شدن خون در طول قاعدگی شما طبیعی است؟ برای اطمینان از اینکه شرایط سلامت نگران‌کننده‌تر رخ نمی‌دهد، به چه علائم دیگری می‌توانید توجه کنید؟

منوراژی به خونریزی قاعدگی گفته می شود که می تواند شدیدتر از حد معمول باشد. اگر تامپون یا پد بهداشتی خود را هر دو ساعت یا زودتر عوض می‌کنید، یا لخته‌های خونی به اندازه یک چهارم یا بیشتر از آن دفع می‌شود، ممکن است از قاعدگی‌های سنگین رنج ببرید. این اتفاق ناراحت کننده و اغلب دردناک است و بسیاری از زنان از علائم ناتوان کننده ناشی از پریودهای سنگین رنج می برند.

دلایل بالقوه متعددی وجود دارد که باعث می شود پریود شما سنگین‌تر شود و لخته‌های پریود غیرطبیعی را پشت سر بگذارید و خبر خوب این است که بسیاری از شرایط و دلایل این علائم هم رایج و هم قابل درمان هستند.

در اینجا هفت دلیل مشاهده لخته های خون در دوران پریود توضیح داده شده است:

تیروئید شما غده ای در گردن شما است که مسئول تولید و توزیع هورمون است و اگر به درستی کار نکند، می تواند چرخه قاعدگی شما را خراب کند.

شرایطی مانند کم کاری تیروئید (تولید خیلی کم هورمون تیروئید) یا پرکاری تیروئید (تولید بیش از حد هورمون تیروئید) می تواند بر جریان و شدت چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. به منظور تشخیص درست وضعیت تیروئید، پزشک شما باید یک پانل تیروئید که اغلب پانل TSH نامیده می‌شود، آزمایش می کند تا سلامت تیروئید شما را ارزیابی کند.

پزشکان همچنین می‌توانند سطح هورمون T3 و T4 شما را آزمایش کنند و پانل‌های آنتی‌بادی ضد تیروئید را توصیه کنند تا ببینند آیا شما یک بیماری خودایمنی تیروئیدی مانند تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری گریو مبتلا هستید یا خیر.

2. پولیپ و فیبروم

رشدهایی مانند پولیپ و فیبروم می توانند در رحم و پوشش داخلی آن ته نشین شوند و باعث سنگین تر و طولانی تر شدن دوره قاعدگی شما از حد معمول شوند. فیبروم‌های خوش‌خیم انواع مختلفی دارند، اما فیبروم‌های زیر مخاطی (فیبروم‌هایی که در داخل حفره رحم رشد می‌کنند) بیشترین احتمال ایجاد خونریزی شدید و لخته شدن بزرگ را دارند.

پولیپ های رحمی که روی دهانه رحم یا در پوشش داخلی رحم رشد می کنند نیز می توانند عاملی برای لخته شدن شدید باشند. اگر خونریزی شدید، لخته خون بزرگ در طول قاعدگی یا کمردرد دارید، ممکن است یک انسداد رحمی مانند فیبروم باشد.

3. روش های کنترل بارداری

اگر اخیراً شکل جدیدی از کنترل بارداری را شروع کرده‌اید و در طول دوره‌های پریود لخته‌های خونی بزرگ را دفع می‌کنید، روش کنترل بارداری شما می‌تواند یک عامل مؤثر باشد.

برخی از اشکال پیشگیری از بارداری، مانند آی یو دی های غیر هورمونی، می توانند باعث ایجاد قاعدگی های سنگین تر از حد طبیعی و لخته شدن خون در برخی از زنان شوند. اگر IUD دارید و لخته شدن و خونریزی شدید دارید، با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا این روش مناسب برای پیشگیری از بارداری برای شما است یا خیر.

4. داروها

مانند داروهای کنترل بارداری، بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی وجود دارد که می‌تواند در ایجاد قاعدگی‌های سنگین همراه با لخته شدن خون نقش داشته باشد.

داروهای ضد التهابی، داروهای هورمونی (مانند استروژن و پروژستین) و داروهای ضد انعقاد می توانند در تغییر جریان غیر طبیعی قاعدگی و خونریزی شما نقش داشته باشند. اگر در طول دوره‌های پریود لخته‌های خون بزرگی را دفع می‌کنید، سعی کنید فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید و از پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی آنها سوال کنید.

5. سقط جنین

در مراحل اولیه بارداری، اگر سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم وجود داشته باشد، اغلب ممکن است با لخته شدن پریود سنگین‌تر از حد معمول اشتباه گرفته شود.سقط جنین می تواند منجر به لخته شدن خون بزرگتر از حد معمول شود.

6. اندومتریوز

آندومتریوز زمانی ایجاد می شود که بافت هایی که به طور معمول در داخل رحم رشد می کنند در خارج از حفره رحم ایجاد شوند. این بیماری می تواند باعث لخته شدن و خونریزی شدید در طول سیکل، درد شکم و گرفتگی شدید شود. تشخیص آن می تواند بسیار سخت باشد، اما چندین روش درمانی می تواند این بیماری مزمن را کنترل کند.

یکی دیگر از شرایطی که می تواند باعث لخته شدن و خونریزی در طول چرخه شما شود، PCOS و عدم تعادل هورمونی رایج است. فولیکول‌هایی روی تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند که به طور منظم تخمک‌ها را آزاد نمی‌کنند و در نتیجه پریودهای نامنظم ایجاد می‌شود.

سایر شرایط مزمن

بسیاری از بیماری‌های مزمن کمتر رایج وجود دارند که می‌توانند بر پریود شما تأثیر بگذارند و آن را سنگین‌تر از آنچه باید باشد، بکنند: بیماری‌های مختلف تیروئید، آدنومیوز، اختلالات خونی مانند بیماری فون ویلبراند، انواع خاصی از سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی لگن (یا PID) نمونه های آن هستند.

اگر نگران این هستید که پریودتان سنگین‌تر از حد طبیعی باشد، برای ارزیابی شرایط خود به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *