همه چیز درباره آزمایش بتای بارداری

در آزمایش بتا بارداری هورمون خاصی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (beta-hCG) که در طول بارداری تولید می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای انجام این آزمایش هم می‌توان از ادرار و هم خون برای جستجوی hCG استفاده کرد. تست‌های بارداری خانگی از ادرار برای تشخیص hCG استفاده می‌کنند اما در آزمایشگاه‌ها به‌منظور تشخیص سریع‌تر و دقیق بارداری از نمونه خون برای انجام آزمایش بتای بارداری استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا با مطالب مهم در خصوص آزمایش بتای بارداری آشنا شوید.

آزمایش بتای بارداری چیست؟

از همان ابتدای بارداری، بدن برای حمایت از رشد جنین شروع به تغییراتی می‌کند که یکی از آنها تولید هورمون hCG است. حدود ۶ تا ۱۰ روز پس از لقاح و انجام شدن لانه گزینی، سطح hCG رو به افزایش می‌رود. تست بارداری راهی برای شناسایی این هورمون و تعیین باردار بودن است. تست‌های بارداری با شناسایی گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) که هنگام بارداری تولید می‌شود، کار می‌کنند. دو نوع اصلی تست بارداری وجود دارد که شامل آزمایش ادرار و آزمایش خون است. آزمایش ادرار اغلب در خانه و به صورت کیت بی‌بی چک خانگی انجام می‌شود. این نوع تست را بدون نسخه و در قیمت‌های مختلفی می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. اما آزمایش خون برای بررسی بارداری باید توسط کادر تخصصی و با دریافت نمونه خون انجام گردد.

چه زمانی انجام آزمایش خون بتای بارداری لازم است؟

آزمایش خون hCG در موارد زیر انجام می‌شود:

  • تایید بارداری
  • تعیین سن تقریبی جنین
  • تشخیص بارداری‌های غیرطبیعی مانند حاملگی خارج از رحم
  • تشخیص سقط جنین
  • غربالگری برای سندرم داون

آزمایش خون hCG گاهی اوقات برای تشخیص بارداری قبل از انجام برخی روش‌های پزشکی مثل درمان با اشعه ایکس که ممکن است به جنین آسیب برساند، استفاده می‌شود. اگر در چنین مواردی جواب آزمایش hCG مثبت شود، پزشکان به صورتی درمان را پیش می‌برند که به جنین آسیبی نرسد.

آیا آزمایش بتای hCG به جز تشخیص بارداری کاربرد دیگری نیز دارد؟

بتا hCG اگرچه یک هورمون بارداری است اما در برخی تومورها نیز تولید می‌شود و می‌تواند به عنوان یک نشانگر تومور در نظر گرفته شود. به این معنی که این ماده توسط برخی از انواع تومورها به خون رها می‌شود. به همین دلیل در برخی موارد، آزمایش خون hCG برای ارزیابی و مدیریت انواع خاصی از سرطان نیز قابل استفاده است. سرطان‌هایی که باعث بالا رفتن سطح hCG می‌شوند، عبارتند از:

  • سرطان رحم یا کوریوکارسینوما
  • سرطان ریه
  • سرطان پستان
  • سرطان تخمدان
  • مشکلات غیرسرطانی مانند سیروز کبد و بیماری التهابی روده (IBD)

آیا آزمایش بتای hCG برای مردان هم تجویز می‌شود؟

اگرچه hCG غالبا برای تشخیص بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این هورمون ممکن است در بعضی شرایط در مردان نیز تولید شود. مثبت شدن آزمایش خون hCG در مردان می‌تواند نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان بیضه باشد. اگر در معاینه پزشکی توده‌ای در بیضه‌های مرد تشخیص داده شود و یا اگر پزشک به سرطان بیضه مشکوک شود، آزمایش بررسی hCG را برای بیمار تجویز می‌کند.

آیا مصرف دارو بر جواب آزمایش بتای بارداری تاثیر دارد؟

در آزمایش hCG هم ممکن است نتایج منفی کاذب و هم نتایج مثبت کاذب برای بارداری گزارش شود. پزشک به شما در تفسیر آزمایش کمک می‌کند و در صورت وجود هر گونه شک و تردید در جواب آزمایش، تکرار آن درخواست می‌شود. بعضی از داروها از جمله داروهای حاوی hCG مانند داروهای باروری Profasi، Pregnyl و Pergonal ممکن است با نتایج آزمایش بتای بارداری تداخل داشته باشند. مصرف برخی مواد روانگردان مانند ماری جوانا نیز می‌تواند منجر به افزایش سطح hCG و بروز نتیجه مثبت کاذب شود. نتایج آزمایش همچنین ممکن است تحت تأثیر وجود تومورهای hCG زا قرار بگیرند. این نوع تومورها معمولاً در اندام‌های تناسلی یافت می‌شوند و باعث بالا رفتن سطح hCG به خصوص در مردان می‌شوند.

 همه چیز درباره آزمایش بتای بارداری

چه زمانی باید آزمایش بارداری بدهم؟

اگر فکر می‌کنید باردار هستید، بهتر است یک آزمایش انجام دهید و از موضوع مطمئن شوید. آزمایش beta hcg در تشخیص بارداری به شما کمک کنند. در بسیاری از موارد، ۱۰ روز پس از لقاح و بارور شدن تخمک، نتیجه آزمایش خانگی مثبت می‌شود. برای اطمینان از نتیجه بدست آمده، بهتر است پس از اولین پریود از دست رفته آزمایش را تکرار کنید. اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید ممکن است جواب منفی شود. برای رسیدن به جواب دقیق‌تر و سریع‌تر می‌توانید از آزمایش خون بتای بارداری استفاده کنید. برای انجام این آزمایش یک نمونه خون توسط متخصص خون‌گیری از ساعد شما دریافت و در آزمایشکاه بررسی می‌شود.

چه ساعتی در روز برای انجام تست بارداری مناسب‌تر است؟

به طور کلی، اولین ادرار صبحگاهی بهترین زمان برای انجام آزمایش ادرار و استفاده از بی‌بی چک است. با این حال، برخی از کیت‌های خانگی بارداری به اندازه کافی حساس هستند تا hCG را بدون توجه به زمان انجام آزمایش نیز تشخیص دهند. برای بدست آوردن نتیجه بهتر صبر کنید تا سه ساعت از آخرین ادرار شما گذشته باشد. علت انجام آزمایش بی‌بی چک در اول صبح یا سه ساعت پس از آخرین ادرار این است که در چنین شرایطی غلظت هورمون hCG در ادرار بیشتر شده و احتمال کسب نتیجه دقیق‌تر افزایش می‌یابد.

بعد از مثبت شدن تست بتای بارداری چه باید کرد؟

اگر تست بارداری را در خانه انجام داده‌اید و نتیجه مثبت شده است، باید در ابتدا به پزشک مراجعه کرده و موضوع را با پزشک مطرح نمائید. پزشک ممکن است برای تایید بارداری آزمایش خون بتای بارداری را برای شما تجویز نماید. در صورت تائید شدن بارداری موارد زیر توسط پزشک توصیه می‌شوند:

  • ویتامین‌های دوره بارداری به‌خصوص اسید فولیک را مصرف کنید. این ویتامین‌ها از جمله اسید فولیک در جلوگیری از بروز عوارض در جنین کمک می‌کنند.
  • عادات ناسالمی مانند مصرف الکل یا سیگار را در دوره بارداری ترک کنید. همچنین مصرف کافئین روزانه در دوره بارداری باید متعادل و در حد سالم باشد.

آیا نوشیدن آب زیاد می‌تواند بر تست بتای بارداری تاثیر بگذارد؟

نوشیدن بیش از حد آب یا هر نوشیدنی دیگری می‌تواند بر تست بارداری خانگی تاثیر بگذارد. غلظت هورمون hCG در اول صبح در ادرار بیشتر است و احتمال مثبت شدن آزمایش تقویت می‌شود. اما هرچه نوشیدن آب بیشتر شود و تخلیه ادرار افزایش یابد غلظت هورمون در ادرار کمتر می‌شود و ممکن است نتیجه منفی کاذب بدست آید. البته برای آزمایش خون بتای بارداری نوشیدن مایعات تاثیری بر عملکرد تست ندارد چراکه آزمایش قادر است با دقت بالا کمترین ذرات موجود در خون را شناسایی کند.

اگر جواب آزمایش بارداری منفی شود چه باید کرد؟

در این صورت دو حالت ممکن است، یا اینکه باردار نیستید و یا اینکه سطح هورمون بارداری هنوز به اندازه‌ای بالا نیست که توسط آزمایش قابل تشخیص باشد. این مورد به خصوص ممکن است برای تست‌های بی‌بی چک خانگی رخ دهد. اگر زود آزمایش داده باشید هنوز غلظت هورمون hCG به حدی نرسیده است که در تست قابل تشخیص باشد. بنابراین باید تست را در زمان دیگری و معمولا پس از اولین پریود از دست رفته تکرار کنید. اگر این بار نیز به نتیجه منفی رسیدید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش بتای خون بارداری برای شما تجویز گردد.

 همه چیز درباره آزمایش بتای بارداری

انجام آزمایش بتای بارداری در منزل

در این مقاله با اهمیت آزمایش بتای بارداری و مزایای آن آشنا شده‌اید. برای انجام آسان و مطمئن آزمایش bhcg این امکان فراهم شده است تا آزمایش خون را در منزل خود و بدون مراجعه به آزمایشگاه انجام دهید. به جای صرف زمان برای تردد به آزمایشگاه و منتظر ماندن در صف پذیرش و نمونه‌گیری، تنها با صرف چند دقیقه می‌توانید آزمایش مورد نیاز خود را به صورت آنلاین در وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir ثبت کرده تا آزمایش شما مطابق نسخه و یا بدون نسخه در کمترین زمان ممکن انجام گردد.

لطفاامتیاز دهید
دیابت

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند رئیس انجمن دیابت گابریک ایران می‌گوید: موضوع دیابت ورای وزارت بهداشت و یک بحث ملی است و دولت باید به طور جدی و با حساسیت بالا باید پیگیر آن باشد وگرنه در آینده با سونامی هزینه‌های مالی بسیار بسیار بالای ناشی از این بیماری مواجه خواهیم شد که توان پرداخت آن را نخواهیم داشت.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا – علیرضا استقامتی در گفت و با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا بر این باور است: هزینه‌ای که برای یک فرد دیابتی می‌شود، ۲ تا ۴ برابر یک فرد غیردیابتی است؛ ما با روند فزاینده ابتلا به دیابتی که داریم، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت از بیماران دیابتی روبرو می‌شویم. چون درمان‌های دیابت در خیلی از مواقع گران قیمت هستند. ضمن این که هزینه عوارض بیماری دیابت هم به آن اضافه می‌شود.
این متخصص غدد می افزاید: فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، ممکن است به مشکلات چشمی، قلبی، کلیوی و اندام‌ها هم دچار شود که این‌ها نیاز به بستری شدن در بخش‌ها، آی سی یو، سی سی یو، لیزر درمانی، دیالیز، پیوند عضو و خدایی ناکرده قطع اندام دارد که هزینه‌های بسیار بالایی برای فرد و نظام سلامت خواهد داشت.
متن گفت و گو با این فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه تهران در پی می‌آید:
وضعیت دیابت در دنیا و ایران چگونه است؟ بیماری دیابت یک بیماری بسیار شایع است . در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که این بر مبنای آمار اطلس دیابت ۲۰۲۱ میلادی است. اکنون یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی قطعا شیوع دیابت در دنیا بیشتر شده است و شاید از نیم میلیارد نفر نیز عبور کرده باشد.
در کشور ما طبق آخرین بررسی ها که مربوط به حدود ۴ سال پیش است، ۷ میلیون دیابتی داشته‌ایم که احتمالا تعدادشان اکنون بیشتر است. البته این روند در تمام دنیا رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم بلکه باید تلاش خود را بکنیم که این روند متوقف شود.
ارتباط دیابت با سبک زندگی چیست؟ این بیماری ارتباط خیلی نزدیکی با شیوه و سبک زندگی دارد. برای مثال افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند و چاق‌ترند، بیشتر دیابت می‌گیرند. شما در دنیا می‌بینید که شیوع چاقی رو به افزایش و به تبع آن تعداد دیابتی‌ها نیز رو به فزونی گرفته است. متاسفانه شیوه زندگی ما از شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی زیاد به شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم، تبدیل شده است و اغلب به افرادی کم یا بی تحرک تبدیل شده ایم.
در همه دنیا اثبات شده است در مناطقی که فست فودها وجود دارد ، در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد
تغذیه‌هایمان همه ناسالم است. غذاهایی که خیلی ساده و ارزان در دسترس هستند، به اسم فست فود در سبد تغذیه ما قرار گرفته اند. این غذاها خیلی سریع آماده می‌شوند و بسیار ساده و ارزان در دسترس ما هستند.
در همه دنیا اثبات شده است که در مناطقی که فست فودها وجود دارد در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد؛ این یک امر مطالعه و اثبات شده است.
در آمریکا در برخی از محلات، اجازه وجود رستوران‌های فست فود را نمی‌دهند. به این دلیل که فست فودها غذاهای بدی هستند چه از نظر مواد اولیه، چه از نظر روغن. طبیعی است که فست فودی که به قیمت ۲ یا ۳ دلار به شما می‌دهند از نظر کیفیت قابل مقایسه با غذای سالم و خوبی که در رستوران ها در قبال پرداخت ۸۰ دلار ارائه می‌شود، نیست.
تغذی..

اطلاعات بیشتر
دیابت

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما!

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما! افزایش قند خون نه تنها سلامت داخلی بدن را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند اثرات مشهودی بر چهره داشته باشد. از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست تا تورم و عفونت‌های پوستی، این علائم هشداردهنده ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی در کنترل قند خون باشند و نیاز به توجه فوری دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از العالم، به گفته دکتر جان کوین عضو کلینیک‌های کوین، علائم آشکار قند خون بالا می‌تواند در صورت شما ظاهر شود.
کوین گفت: پوست بزرگترین عضو بدن است، بنابراین بدیهی است که به ویژه پوست ناحیه صورت تحت تأثیر سطح بالای قند خون قرار گیرد. همانطور که پوسته پوسته شدن پلک‌ها ممکن است نشان دهنده یک عارضه جدی باشد.
او ادامه داد: زانتلاسما نوعی چربی نرم، زرد و چرب است که در زیر پوست شکل می‌گیرد. اغلب این برجستگی‌ها مانند جوش‌ها به نظر می‌رسند، اما تفاوت آن‌ها با جوش‌های معمولی این است که زرد می‌شوند. علاوه بر صورت، این برآمدگی‌ها می‌توانند در باسن، ران، زانو و آرنج نیز ظاهر شوند.
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) می‌تواند علائم ظاهری در چهره افراد ایجاد کند. برخی از این علائم هشداردهنده شامل موارد زیر است:
خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست: کم‌آبی بدن ناشی از قند خون بالا ممکن است منجر به خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست صورت شود. تورم صورت: به دلیل عدم تعادل مایعات در بدن، صورت ممکن است متورم و پف‌کرده به نظر برسد. زخم‌های دیر التیام‌یابنده: زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک در صورت ممکن است به کندی بهبود یابند، نشانه‌ای از مشکلات در گردش خون و ترمیم بافت‌ها. جوش و عفونت‌های پوستی: قند خون بالا می‌تواند سبب افزایش عفونت‌های پوستی مانند جوش‌ها، آبسه‌ها یا التهاب‌های پوستی شود. پف زیر چشم‌ها: عدم تعادل قند خون می‌تواند باعث پف‌کردگی در ناحیه زیر چشم‌ها شود، که ممکن است با خستگی و بی‌خوابی مرتبط باشد. این علائم هشداردهنده نشانگر نیاز به بررسی قند خون و مدیریت آن برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر هستند.
کوین هشدار داد که برچسب‌های پوستی روی پلک‌ها نیز ممکن است نشان دهنده سطح کنترل نشده قند خون باشد. عفونت‌های پوستی، خارش پوست خشک و ناحیه تیره تری از پوست با احساس مخملی از دیگر علائم هشدار دهنده مربوط به پوست است.

اطلاعات بیشتر
دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت کودکانی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و موز، جو و ماست می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در مطالعه‌ای که در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شده است گندم نیز به عنوان یک عامل خطر برای شکل خودایمنی دیابت تشخیص داده شد. در سوی مقابل سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و گل‌کلم اثر محافظتی دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، پروفسور سووی ویرتانن، محقق در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «این واقعیت که برخی از میوه‌ها حاوی آفت‌کش‌ها هستند ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آن‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند، اما برخی دیگر احتمال ابتلا به آن را کم می‌کنند.»
در پژوهش انجام شده ۵ هزار و ۶۷۴ کودک فنلاندی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری بودند، از بدو تولد تا سن شش سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد ۹۴ نفر از این کودکان تا سن شش سالگی به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ نفر دیگر نیز به خودایمنی جزایری مبتلا شدند.
محققان ۳۴ گروه غذایی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که هر چه کودکان اغذیه‌هایی مانند موز، جو دوسر یا چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان که دانه‌اش برای تهیه آرد و نان استفاده می‌شود) بیشتر مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود.
این یافته ممکن است والدین را گیج کند چرا که به گفته خانم ویرتانن «بسیاری از خوراکی‌هایی که ما پیدا کردیم و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و روند بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند.»
محققان می‌گویند نظر می‌رسد در سوی مقابل، خوردن توت فرنگی، بلوبری (سیاه‌گیله)، تمشک، انگور فرنگی سیاه و سایر انواع توت‌ها از کودکان در برابر این بیماری محافظت کند. در واقع هرچه این مواد غذایی بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا به دیابت در کودکان پایین‌تر می‌آید.
از آن‌جا که توت‌ها غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول‌ها هستند، تصور می‌شود که می‌توانند التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند.
از سوی دیگر، میوه‌ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال توت‌ها می‌توانند فاقد آفت‌کش‌هایی باشند که در میوه‌های دیگر یافت می‌شوند.
پژوهشگران با این وجود می‌گویند هنوز زود است که بتوان توصیه‌ای غذایی برای نوزادان یا خردسالان در این خصوص داشت.
دکتر ویرتانن می‌گوید: «تصور می‌شود دیابت نوع ۱ به دلیل ترکیبی از ژنتیک و سایر عواملی که هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند ایجاد می‌شود. اما ما بیشتر از این نمی‌دانیم. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد سبک زندگی در این امر نقش دارد.»
نتایج پژوهش تازه قرار است به زودی در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در مادرید ارائه شود.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *