• کدخبر: 41409
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۰:۰۰ ق.ظ - یکشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
  • چاپ خبر
متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد:

آنچه باید درباره تغذیه در فصل تابستان بدانیم/ اهمیت مصرف مایعات و میوه ها

فصل گرما که فرا می‌رسد اشتهایمان نسبت به خوردن غذاهای گرم و پرکالری کاسته شده و بیشتر به دنبال غذاهایی سبک ، کم‌حجم، خنک و در عین حال اشتهاآور هستیم.

به گزارش خبرنگار آرمان زنان، سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است و غذاهایی که فرد در فصول مختلف می‌خورد باید متفاوت باشند و الا بیمار خواهد شد. حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و موارد دیگر هم باید تفاوت داشته باشد.

در فصل تابستان از نظر غذا، باید بدانیم از چه مواد غذایی پرهیز کنیم. فصل گرما که فرا می‌رسد اشتهایمان نسبت به خوردن غذاهای گرم و پرکالری کاسته شده و بیشتر به دنبال غذاهایی سبک ، کم‌حجم، خنک و در عین حال اشتهاآور هستیم.

*میزان مصرف مایعات در فصل تابستان

دکتر رضا امانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: گاهی اوقات در تابستان بی تحرکی زیاد بوده و مصرف نوشیدنی های شیرین زیاد شده و موجب چاقی افراد می شود.

وی افزود: میزان مصرف مایعات در طول شبانه روز، آب و هوای معتدل ۲۰ الی ۲۵ سانتی گراد ۶ تا ۸ لیوان است و توصیه می شود که حتما نصف این میزان آب و نصف دیگر از آب میوه طبیعی و نوشیدنی های دیگر مثل دوغ و چایی کم رنگ بوده و در روز ۶ الی ۸ لیوان استفاده شود.

امانی اذعان کرد: به طور طبیعی در آب و هوای گرم و تابستان ممکن است این میزان به بیش از ۱۰ لیوان هم برسد و افرادی که در فضای آزاد مشغول به کار هستند به دلیل گرمای هوا و فضای باز به آب بیشتری نیاز داشته باشند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مقدار تخمین زده شده برای آب و هوای معتدل است، بیان کرد: در کتب علمی در هوای ۴۵ درجه سانتی گراد میزان مصرف آب ننوشته شده است و این مقدار تخمین زده شده برای آب و هوای معتدل است، مصرف زیاد آب در هوای گرم امری طبیعی است، نکته دیگر اینکه بدن افراد به خاطر ویژگی که دارد خود را با شرایط وقف می دهد.

وی تاکید کرد: چنانچه در هوای گرم آب زیاد مصرف نشود موجب تغلیظ و تیره شدن ادرار خواهد شد، ممکن است فرد بگوید که تشنه ام نمی شود، اما بهتر است بدانیم که همین کار موجب می شود که به شدت به ارگانهای داخلی و کلیه ها آسیب وارد شود.

* مایعات مقداری خنک باشند تا خوردن آن برای اشخاص مطلوب شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید به این نکته بدن ما نیاز ندارد که مایعات بسیار سرد مصرف کند، عنوان کرد: باید مایعات مقداری خنک باشند تا خوردن آن برای اشخاص مطلوب شود، نیازی نیست که مایعات را یخ زده مصرف کنیم که موجب منقبض شدن بدن و کلیه ها شود که انجام اینکار نادرست است.

امانی در مورد مایعات شیرین بیان کرد: اکنون نوشیدنی هایی که در بازار هست بیش از ۱۰ درصد قند دارند و چنانچه ۱۰۰ گرم مصرف شود حدود ۱۲ تا ۱۵ گرم قند مصرف شده و بدن نیازی ندارد، هدف از نوشیدن مایعات تامین آب الکترولیت و املاح است که از طریق تعریق از بدن خارج شده اند و افراد نیازی به مصرف این مقدار قند ندارند، زیرا این مقدار کالری مازاد هست و چاق کننده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف میوه ها و سبزی های تازه سبزی های تازه بخش مهمی از ویتامین c را تامین می کنند و ویتامین c یکی از حساس ترین ویتامین ها است.

* مصرف مایعات شیرین ریشه تاریخی دارد

وی درباره پیشینه مصرف مایعات شیرین و علاقه به این نوع مایعات به خبرنگار ما گفت: مصرف مایعات شیرین ریشه تاریخی دارد و انسانها مصرف شیرینی را دوست دارند، تمایل به طعم شیرین و مصرف آن در بین اغلب انسانها در آبا و اجدادشان وجود داشته و ریشه بیولوژیک دارد و علاقه به شیرینی ها ریشه تاریخی دارد. همه ما هم همانند اجدادمان این امر را دوست داریم، به خاطر اینکه به ما انرژی سریع می دهد اما باید بدانیم که مصرف مازاد شیرینی برای ما ایجاد مشکل می کند.

به گفته دکتر امانی؛ آب یک بخشی مهمی از میوه ها بوده و حدود ۱۵ درصد قند دارد، بعضی از میوه ها آب بیشتر و بعضی از میوه ها آب کمتری دارند، حدود ۱۵ درصد ویتامین c دارند.

کیوی ویتامین c بیشتری دارد، سیب درختی هم ۲۵ میلی گرم ویتامین c دارد قند این میوه گاهی اوقات میزان قند بدن افراد را بالا می برد و در برخی افراد این امر کمتر اتفاق می افتد.

*مصرف میوه ها و توصیه ها

متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: میوه هایی مثل توت برای دیابت توصیه میشود و آلو و گیلاس میوه هایی هستند که برای افراد مبتلا به دیابت میوه های خوبی هستند، علاوه بر این انگورهای شیرین و هندوانه های خیلی شیرین برای افراد دیابتی در اولویت بعدی قرار دارد.

میوه ها هر چه رسیده تر باشند قندشان بیشتر است و راحت تر جذب می شوند و مقدار گلوکز بیشتری دارند و افراد دیابتی باید در مصرف آنها احتیاط کنند، البته در فصل تابستان مصرف زردآلو، هلو و انگور و میوه های تیره تر که ارزش تغذیه ای بیشتری دارند، توصیه می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: باید اشخاص تنوع را در مصرف میوه ها رعایت کنند، تنوع در تغذیه و مصرف میوه های متنوع هم برای افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی یک اصل است، برای افراد دیابتی مصرف سبزی ها از جمله کلم بروکلی توصیه می شود، در فرد دیابتی مصرف طالبی شیرین اولویت دوم است، آلبالو، توت، گیلاس اولویت اول است. برای آقایان در تابستان مصرف روزانه توجه فرنگی در سنین بالای ۴۰ سال که حاوی پتاسیم است توصیه می شود.

امانی در خاتمه تاکید کرد: نکته مهمی که در تابستان لازم است مورد تاکید قرار گیرد علاوه برمصرف نوشیدنی ها و تامین آب الکترولیت ها، آب میوه طبیعی و دوغ طبیعی است که بسیار توصیه می شود و در کنار این موارد برای افراد بزرگسال، برای کودکان در فصل تابستان کم تحرکی کودکان را هم باید در نظر بگیریم و دسترسی بیشتری که به یخچال دارند بیشتر است و بسیاری از بچه ها ممکن است کلاس ورزش هم نروند، همه این موارد امکان چاقی در این سه ماه تعطیلات را برای کودکان بالا می برد و باید خانواده ها در این زمینه احتیاط کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآوری کرد: کودکان در این فصل به فعالیت های موبایلی، کامپیوتری روی می آورند و در ابتدای سال تحصیلی با اضافه وزن روبه رو می شوند که از مشکلات برخی از خانواده ها است.

انتهای پیام

درج دیدگاه

تازه ها