• کدخبر: 38964
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۰:۵۰ ق.ظ - یکشنبه ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
  • چاپ خبر
n00127388-r-b-002

مادران شهدا رهروان نهضت ام البنین(ع)/ لزوم نقش آفرینی غواصان فرهنگی در ترویج تفکر ام‌البنینی

شناخت شخصیت‌ مادران و همسران شهدا که از مرواریدهای عرصه دفاع مقدس هستند نیازمند غواصان متبحر فرهنگی است و ۱۳ جمادی‌الثانی و شخصیت حضرت ام‌البنین توقفگاهی است برای تفکر و تدبر در اینکه امنیت و آرامش توأم با معرفت و معنویت در جامعه امروز ما مدیون چه کسانی است؟

آرمان زنان- مرضیه شاهسنایی/ فاطمه کلابیه یا همان ام‌البنین شخصیت جامع‌الابعادی است که تاج مادری ابوالفضل را نیز بر سر دارد. او به‌حق شیعه امیرالمومنین است و عشق و ارادت او به وجود مقدس مولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) نه عشق طبیعی یک زن به همسر خود که عشق یک دلداده به مولای خود است. حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در مکتب او درس ادب و وفا آموخت به‌نحوی‌که در طول حیات خود هیچ‌گاه خود را هم‌تراز فرزندان زهرای اطهر (سلام‌الله علیها) ندانست و اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را نه بردار که با لفظ سیدی خطاب می‌نمود. سه فرزند دیگر ام‌البنین به همراه حضرت عباس در کربلا به شهادت رسیدند اما وقتی خبر شهادت تک تک فرزندانش را می شنید از حال سید الشهدا (علیه السلام) خبر می گرفت او و قتی عزادار شد که خبر شهادت امام خویش را شنید.

ام‌البنین سرآمد معرفت، عشق ادب و وفا در محضر اهل‌بیت است. با تمام این صفات مادر است. وقتی بانویی با این صفات در مقام مادری ایفای نقش می‌کند؛ می‌شود مادر چهار شهید واقعه کربلا و ام‌البنین در این افتخار با هیچ‌کس در این عالم شریک نیست.

به همین خاطر است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۱۳ جمادی‌الثانی مقارن با وفات این بانوی بزرگوار، به‌عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شده است.

ابوالفضل العباس را باآنکه فرزندی از فرزندان حیدر کرار است را بیشتر با عنوان یل ام‌البنین می‌شناسند به‌جز فرزندان زهرا سلام (الله علیها) که از خلقت نورانی والدین خود نشاءت گرفته‌اند در بین فرزندان دیگر حضرت علی (علیه‌السلام) عباس بن علی سرآمد است درواقع تفاوت عباس و برادرانش با سایر فرزندان امیرالمؤمنین در مادرشان است و همین تفاوت عامل فاصله عرش تا فرش او با دیگران شده است ماجرای ازدواج حضرت علی (علیه‌السلام) با فاطمه کلابیه و معیارهایی که آن حضرت برای همسر موردنظر خود ذکر می‌کنند نیز بر نقش کلیدی ام‌البنین در شکل‌گیری شخصیت عباس بن علی (علیه‌السلام) صحه می‌گذارد.

بی‌شک نمی‌توان نقش کلید و حیاتی مادر را در تربیت نادیده گرفت. وقتی ثمره سال‌ها تلاش و مجاهدت مادری به مقام شهادت دست می‌یابد درواقع به ثمر نشستن دانه‌ای است که پدر و مادر آن را با رزق حلال و معرفت خود پرورش داده‌اند و شهدا چیزی جز صفات نیک نهفته و آشکار والدین خود نیستند. شاید خدا وقتی بخواهد پدر و مادری را تکریم نماید و به آنان جزای خیر دهد خوبی‌های آن‌ها می‌گیرد و در وجود فرزندانشان پرورش می‌دهد و در مقام شهید پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد تا ثمره پاک دستی پاک‌دامنی خود را در همین دنیا به نظاره بنشینند.

به همین خاطر است که باوجود جان‌گداز بودن داغ و فراق فرزند ما مادرانی را می‌بینیم که به‌حق آیه‌های صبر و استقامت لقب می‌گیرند جایگاه و مقام شهید است که داغ فراق را آسان می‌کند و عواطف مادرانه را تحت تأثیر خود قرار داده و از فوران و قلیان آن‌ها استثنائا در اینجا جلوگیری می‌کند. لذا دفاع مقدس ما مادرانی را به خود دید که با داغ و فراق سه و چهار فرزند شهید خود نه‌تنها گلایه ندارند که در مقام رضا الهی سیر می‌کنند.

صبری اسطوره‌ای می‌خواهد که مادری توان داشته باشد فرزند شهید خود را غسل دهد و لباس آخرت برتنش کند و ما اسوه‌های این صبر اسطوره‌ای را در دفاع مقدس خود دیدیم و به نظاره نشستیم
معرفتی عمیق و ام‌البنین وار می‌خواهد که وقتی مردی از همسر خود اذن جهاد باهدف شهادت می‌گیرد شرط همسر همراهی تا مرز شهادت و یا دستگیری در صحرای قیامت باشد و ما این ایثار را به وفور در همسران شهدا دیدیم همسرانی که به‌شرط گذشت و صبر پیوند زمینی خود را به پیوند در آخرت و در سرای باقی متصل نمودند.

اما صبر و گذشت مادران شهدا وجهه‌ای دیگر نیز دارد وان تداوم ایثار و تداوم و مقاومت در طی ۳۸ سال پس از انقلاب بود. آری انقلاب باید در روزهای اول متوقف می‌شد اگر مادران و همسران شهدا به‌جای گذشت لب به شکوه و شکایت می‌گشودند و قدم‌های دیگران را برای ادامه مسیر سست می‌نمودند.

امروز شهدای مدافع حرم خانواده‌های آن‌ها همچون ستارهای پرفروغی هستند که در روزگاری که مادران و پدران شهدا یک‌به‌یک از جمع ما رخت برمی‌بندند خلأ وجودی آن‌ها پر کنند اما این حضور تا چه حد در جامعه رنگ دارد؟

در زمان دفاع مقدس نیاز و اقتضای جامعه نگاه‌ها را به سمت خانواده‌های شهدا متمرکز می‌کرد مطرح‌شدن و حضور آن‌ها هنر نمی‌خواست؛ اما با دور شدن از دوره دفاع مقدس دست‌هایی در کار بود تا آن دوران با تمام افتخاراتش به فراموشی سپرد شده و اهداف فرهنگی دیگر پیاده شود. از سوی دیگر گذشت زمان و تکراری شدن موضوع و شیوه‌های طرح دفاع مقدس در جامعه نیز نوعی دل‌زدگی و خستگی ایجاد می‌کرد و همه این عوامل دست‌به‌دست داد تا الگوهای فرهنگی از سمت اسوه‌های معرفت، ایثار و مقاومت به سمت الگوهای کاذب نظیر هنرپیشگان و خوانندگان و… متمایل شود. البته شاید وجه خوب این الگوها هنرپیشگان و خوانندگان بودند والا در این دوران اشرافیت جای گذشت را گرفت معرفت آن‌قدر تنزل یافت که همراه داشتن سگ در خیابان‌ها ارزش شد مادیات و افتخار به آن آن‌قدر اهمیت یافت که درحالی‌که قشری از جامعه به نان شب خود محتاج بودند خودروهای میلیاردی برای قشر دیگر ارزش و افتخار شد.

همین خلأها باعث شده است که مقام معظم رهبری امروز از فناوری راهیان نور برای استخراج گنجینه‌های دفاع مقدس سخن به میان آورند.  شناخت شخصیت‌ مادران و همسران شهدا که از مرواریدهای عرصه دفاع مقدس هستند نیازمند غواصان متبحر فرهنگی است و ۱۳ جمادی‌الثانی و شخصیت حضرت ام‌البنین توقفگاهی است برای تفکر و تدبر در اینکه امنیت و آرامش توأم با معرفت و معنویت در جامعه امروز ما مدیون چه کسانی است؟

انتهای پیام/

درج دیدگاه

تازه ها