• کدخبر: 36664
  • تاریخ انتشار خبر: ۴:۲۱ ب.ظ - دوشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
  • چاپ خبر
310310_454
از تسهیلات ازدواج گرفته تا مشارکت اقتصادی زنان؛

زنان و خانواده در لایحه بودجه سال ۹۶ + جدول

جدول زیر اعتبار در نظر گرفته‌شده در برنامه بودجه ۹۶ برای نهادهای متولی حوزه امور زنان و خانواده از جمله معاونت امور زنان و خانواده و نیز اعتبارات مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را نشان می‌دهد.

به گزارش آرمان زنان، لایحه بودجه ۹۶ توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی‌‌ تقدیم شد تا بهارستان‌نشینان بررسی این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.

جدول زیر اعتبار در نظر گرفته‌شده در برنامه بودجه ۹۶ برای نهادهای متولی حوزه امور زنان و خانواده از جمله معاونت امور زنان و خانواده و نیز اعتبارات مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را نشان می‌دهد. (ارقام به میلیون ریال)

عنوان

اعتبار در لایحه بودجه ۹۶

درصد رشد

معاونت امور زنان و خانواده

۱۵۱٫۴۴۳

۱۸٫۳۱

شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران

۲٫۲۹۰٫۰۰۰

۱۲٫۸۳

شورای فرهنگی اجتماعی زنان

۱۷٫۲۵۰

۱۶٫۱۴

بیمه زنان خانه‌دار متأهل با اولویت زنان سرپرست خانوار

۲۴۰٫۰۰۰

۲۰-

همچنین، در بخش دیگری از عناوین کلی بودجه شاهد اختصاص اعتبار به دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های زنانه هستیم که در جدول زیر اعتبارات اختصاص‌یافته به این دانشگاه‌ها را ملاحظه می‌کنیم.

دانشگاه‌های زنانه

اعتبار در لایحه بودجه ۹۶

دانشگاه الزهرا(س)

۱٫۲۴۸٫۹۰۹

دانشگاه خواهران سمنان (فرزانگان)

۲۰٫۵۸۸

دانشگاه کاشان- پردیس خواهران

۲۳٫۲۲۴

دانشگاه کوثر (ویژه خواهران)

۷۷٫۶۵۴

دانشکده علوم انسانی حضرت نرجس (س)

۴۰٫۴۴۷

دانشکده فنی و مهندسی فناوری‌های نوین سبزوار حضرت زینب

۲۵٫۳۸۶

در بخش‌های دیگری از لایحه بودجه نیز به حوزه زنان اشاره شده است.

دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر
در بند الف تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۶ آمده است: به منظور تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت خسارات برعهده بیت‌المال یا دولت است، وزارت دادگستری مجاز است با تصویب هیأت نظارت صندوق تأمین خسارت بدنی حداکثر تا سه هزار و پانصد میلیارد ریال از منابع درآمد سالانه موضوع بندهای (ث) و (ج) ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را از محل اعتبارات ردیف ۵ -۱۱۰۰۰۰ جدول شماره (۷) این قانون دریافت و هزینه کند. مدیرعامل صندوق مزبور مکلف است با اعلام وزیر دادگستری مبلغ یادشده را به نسبت در مقاطع سه ماهه در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد.

بودجه تسهیلات ازدواج
بند «د» تبصره ۱۷ به پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان اختصاص یافته و اشاره می‌کند: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

۱٫    تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین در سال ۱۳۹۶ یکصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت چهارساله است.

۲٫    بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک‌های متخلف در این زمینه را برعهده دارد.

بودجه نگهداری از والدین یا همسران شهدا
در بند «د» تبصره ۱۸ ماده واحده آمده است: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات خود موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷) این قانون با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و یا مراجع قانونی ذی‌ربط حسب مورد به والدین و همسران شهدا که به دلیل کهولت سن و یا بیماری صعب‌العلاج نیاز به نگهداری دارند؛ درصورتی‌که در میان خانواده، فرد یا افرادی از آن‌ها نگهداری کنند، نسبت به پرداخت حق نگهداری به میزان سی درصد حداقل حقوق کارکنان دولت اقدام کند.

مشارکت اقتصادی
بند الف تبصره ۱۹ ماده واحده نیز می‌گوید: دولت اجازه داده می‌شود برای مردمی شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی) و برای بهره‌برداری مؤثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و محروم) نسبت به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های مناطق، از طریق حمایت‌های نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی؛ اقدامات زیر را براساس سیاست‌های مصوب شورای‌عالی اشتغال انجام دهد:

۱٫    تدوین و ارائه اولویت‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک رشته فعالیت‌ها تا سطح شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی با همکاری بخش خصوصی و تعاونی با توجه به قابلیت‌ها و محدودیت‌های محیطی و اقتصادی منطقه و تحلیل دینامیک کسب‌وکار، بازار عوامل و اشتغال، بازار محصول و زیرساخت‌های موجود؛

۲٫    ظرفیت‌سازی برای مشارکت فعال و مؤثر جامعه هدف توسط دستگاه اجرایی؛

۳٫    تسهیل‌گری و ظرفیت‌سازی نهادی در مناطق روستایی و گروه‌های هدف؛

۴٫    اطلاع‌رسانی شفاف مشوق‌های مالی، حمایتی مستمر و فراگیر هر یک از دستگاه‌های اجرایی؛

۵٫    ایجاد رونق در بخش ساختمان و خدمات عمومی؛

۶٫    اولویت تخصیص مشوق‌های مالی به پروژه‌ها، به ترتیب برای ایجاد و توسعه بنگاه‌های کوچک، متوسط و صنایع دستی.

بودجه خوداتکایی خانواده‌های محروم
در جدول شماره ۸ که به برآورد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی سال ۱۳۹۶ اختصاص دارد به ایجاد خوداتکایی برای خانواده‌های مستضعف و محروم و تقویت اجتماعی (موضوع بند ۱ ماده ۲۹ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز مفاد بند ۲  قانون یاد شده) اشاره و برای این منظور ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است.

جدول شماره ۹ ، برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال۱۳۹۶ را نشان می‌دهد. یکی از بخش‌های این جدول به «پرداخت مستمری به فرزندان و همسران بیمه‌شده متوفی و ۶۰ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان که زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند نسبت به سنوات مستمری – موضوع درآمد حاصل از اخذ یک در هزار قیمت منطقه ای بابت حق‌الثبت اموال غیرمنقول» اختصاص دارد که برای این منظور ۱٫۵۰۰ در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

درج دیدگاه

تازه ها